perjantai 30. lokakuuta 2015

OPS-tehtävät






Näyteikkunat






Näyteikkuna
Näyteikkuna on yksi myymälän tärkeimmistä mainoispaikoista sekä viestinvälittäjistä. Näyteikkunan tulee olla selkeä, helposti luettavissa, sekä tuoda keskeiset tuotteet tai kamppanjat esiin. Näyteikkunan rooli on tärkeä, sillä muutamassa sekunnissa näyteikkunan pitää viestittää ohikulkijalle a) myymälän keskeinen sisältö
b) uuden tuotteen/brändin saapuminen
c) kamppanjatuotteet, tai/ja
d) sesonkikauden hitit
Omalaatuinen ja erottuva näyteikkunaesillepano takaa erottumisen kilpailevista ketjuista, sekä helpottaa uusien asiakkaiden tuomista liikkeeseen. Näyteikkunaesillepano saa olla näyttävä ja massiivinenkin, kunhan se tuo esiin keskeiset asiat. Yleensä näyteikkunaesillepanoissa arvostetaan myös minimalismia, jotta tehomyynnissä olevat tuotteet tulevat selvästi esille, eivätkä huku sekasotkun keskelle.
                        



Teippaukset





Teippaukset.
Teippaukset viestittävät näyteikkunassa yleensä joko konkreettisempia tietoja, kuten:
-toimivat lisätietoina näyteikkunaesillepanoille
-hintaviestintä
-kampanjan pääpointit
-pakettitarjouksen osat
Teippaukset voivat myös näiden päätehtäviensä lisäksi olla graafisia ja koristeltuja. Teippaukset tuovat ikkunaesillepanoon syvyyttä ja laajentaa ikkunan informaatioviestiä. Ensimmäisessä kuvassa ikkunateippaus peittää nerokkaati lähes koko näyteikkunan, mutta pienestä "puremasta" pilkistää mallinuket ja myymälän sisätilat. Tämä luo mysteerisyyttä, mielenkiintoa sekä uteliaisuutta liikettä kohtaan. Toisessa kuvassa on taas erittäin minimalistinen ja pelkistetty ikkunateippaus, jossa on selkeästi infottu koko liikkeen kattavasta alennusmyynnistä.


Uutuudet




Uutuudet.
Uudet tuotteet sekä uudet lanseeratut brändit esillepannaan myymälän etuosaan. Useimmiten uutuustuotteita löytyy näyteikkunasta mallinukkejen päältä, etuosan seinäesillepanoista, sekä focuspoint-pöytäesillepanoista.
Uusien tuotteiden tullessa on tärkeää viestittää asiakkaalle, että nämä tuotteet ovat uunituoreita. Yleensä uutuustuotteet tuovat liikkeelle uutta asiakaskuntaa, varsinkin jos uudet brändit poikkeavat hieman jo hyvin myyvistä merkeistä. Mitä monipuolisempi tarjonta myymälällä on, sen monimuotoisempaa on myös sen asiakaskunta.
Uutuudet tulee myös erottaa selvästi muusta myymälästä. Uutuudet tulevat näyteikkunan mallinukeille, etuosan seinäesillepanoihin sekä focuspoint-pöytäesillepanoihin, jotta asiakkaat näkevät uudet tuotteet heti ensimmäisenä myymälään astuessaa, ja erottavat uudet tuotteet helposti muusta myymälästä. Uutuuksien hintaviestintä on myös yleensä hieman selkeämpi ja näkyvämpi.




Case:Uutuus (Stayn lanseeraus)
Carlings Next Levelin lähestyessä lanseerasimme uuden minimalistisen ja siistityn brändin naisille: Stay. Panostimme Stayn esillepanoon jopa vielä enemmän kun normaalisti, ja Staylle pyhitettiin sekä focuspoint että naistenseinän a-alue. Hyödynsimme Stayn minimalistia tyyliä myös esillepanoissa: ilmavaa ja siistiä ripustamista jota koristavat brändin omat esittelymainokset.
Pelkkään myymälämarkkinointiin lanseeraus ei kuitenkaan perustunut. Stayn lanseeraus näkyi myös some-mainonnassamme, niin facebookissa kuin instagramissakin. Monet uudet asiakkaat tulivatkin ihastelemaan Stayn kuteita instagram-bongailujen saattelemana.




Hintaviestintä







Hintaviestintä.
Hintaviestintä on erittäin tärkeä osa markkinointia. Hintaviestintä auttaa asiakasta päättelemään itse, minkä tasoisia, laatuisia ja hintaisia tuotteita hänen on mahdollista ostaa itselleen myymälästä. Myös jo pelkkä hinta antaa osviittaa tuotteen laadusta, valmistustavoista ja kestävyydestä. Ihmiset menevätkin siksi usein halpaan, ja menevät asioimaan mielummin halvempiin liikkeisiin, ja ostavat huonompilaatuisen tuotteen, jolle pitää ostaa korvaava jo hyvässä lykyssä kuukauden päästä, kun taas kalliimmasta liikkeestä kestävä (esim. farkkubrändin farkut) tuote olisi kestänyt useamman vuoden. Sanonta kuuluukin: "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa".
Hintaviestintä pitää luoda selkeästi ja fiksusti. Hintojen pitää olla helposti löydettävissä ja luettavissa tuotteesta. Myös hintaviestinnän ympäri liikettä pitää olla selkeä ja siisti, kuitenkin tavalla jolla se ei ole ensimmäinen ja ainoa asia joka asiakkaalle tuotteesta jää päähän. Tämän lisäksi mainittakoon, että alennetut tuotteet sekä tarjoustuotteet tulee esitellä selkeästi, kuten ylemmässä kuvassa näkyy.
Alennustuotteille, sekä paketti-/kylkiäistarjouksille tarkoitetusta hintaviestinnästä on mainintaa myös kuluttajalainsäädännössä:
"Kulutushyödykkeen hintaa ei saa ilmoittaa alennetuksi enempää kuin se tosiasiallisesti alittaa elinkeinonharjoittajan aikaisemmin perimän hinnan."
(Tämä siis tarkoittaa sitä, että tuotteen alennusprosenttia ei saa virheellisesti suurennella tehostaakseen myyntiä.)

"Jos markkinoinnissa tarjotaan kulutushyödykkeitä yhteisellä hinnalla tai niin, että ostamalla hyödykkeen saa alennetulla hinnalla toisen hyödykkeen tai muun erityisen edun, markkinoinnissa on selkeästi ilmoitettava:
1) tarjouksen sisältö ja arvo sekä yhteisellä hinnalla tarjotuista hyödykkeistä lisäksi niiden erilliset hinnat, jollei hyödykkeen hinta erikseen hankittuna ole pienempi kuin kymmenen euroa;
2) tarjouksen hyväksi käyttämistä koskevat ehdot, erityisesti tarjouksen kesto sekä määrälliset ja muut rajoitukset."

Mallinuket





Mallinuket.
Mallinukke-esillepanoilla pyritään viestittämään asiakkaalle, miltä vaatekappale oikeasti näyttää päällä. Tämän lisäksi asiakkaalle selviää myös minkä väristen, näköisten ja mallisten vaatekappaleiden kanssa se sopisi yhteen. Kokonaisen vartalomallinuken päälle voi rakentaa kokonaisen vaatekerran, tehdä siitä toimivan näköisen ja houkutella asiakkaat kokeilemaan useampaa, toisiinsa sopivaa vaatekappaletta. Outfit of the Day-kuvat somessa ovat rohkaisseet ihmisiä rakentamaan itselleen koko vaatekerran samasta liikkeestä, ja joskus jopa samalta valmistajalta.
Standardien kokokeho-nukkejen lisäksi monesta myymälästä löytyy torsoja, pään kanssa ja ilman. Näillä suunnataan asiakkaan huomio yhteen tiettyyn (yleensä uuteen) tuotteeseen. Tälla tavoin vaatekappale tulee esiin omana kokonaisuutenaan, ja se on tarkemmin tutkiskeltavissa.
Nykyään myymälöistä, kuten urheiluvaateliikkeistä, löytyy niin sanottuja "liikkuvia nukkeja", jotka ovat tietyssä asennossa, ikään kuin jähmettyneenä oikeaan liikerataan (kolmas kuva: juoksevat mallinuket). Tämä visuaalisen markinnoin osa-alue herättää kiinnostusta varsinkin urheilijoissa, kuten myös tavallisissa asiakkaissa. Kaikki normista poikkeava kun herättää mielenkiintoa.
Mallinuket ja niiden rakennustavat vaihtelevat myymälöittäin, mutta pääperiaate on sama. Raajat ovat irrotettavissa, mikä mahdollistaa myös tyköistuvienkin vaatteiden pukemisen mallinukelle, kuin myös kerrospukeutumisen. Ohessa linkki standardin mallinuken pukemiseen:

https://www.youtube.com/watch?v=prs4-ZxLFnI



Focuspoint





Focuspoint.
Focuspointilla tarkoitetaan myymäläesillepanoa (yleensä pöytäesillepano, myös seinä sekä nurkkaus-esillepanoja), jossa keskitytään yhteen-muutamaan uuteen tuotteeseen, uuteen brändiin tai sesonkituotteisiin. Focuspoint kantaa montaa eri nimeä, kuten muotipiste, a-alue, ykköspöytä, etc.
Suurimmaksi osaksi focuspointtia käytetään uusien tuotteiden esittelyyn. Juuri lanseeratut brändit expotaan aina ensiksi focuspointtiin. Ajan myötä kun tuotteet eivät enää ole uunituoreita ja ne siirretään muualle myymälään, siirretään focuspointtiin uudet uutuudet, tai ns. tehotuotteet. Jos myymälässä ei tosiaan olee mitään juuritullutta tai uutta, voidaan focuspoint rakentaa vanhemmista, hyvin myydyistä tuotteista, tai suosituista brändeistä.
Focuspoint toimii myös loistavana tehomyyntipaikkana. Kun jotain tuotetta/tuotteita päätetään alkaa tehomyymään, myyvät ne parhaiten focuspointissa. Tottakai osasyynä pitää olla myös herkullinen esillepano. Tämän takia focuspoint-esillepanossa vaaditaan ja panostetaan paljon enemmän ja yksityiskohtaisemmin kun tavallisiin myymäläesillepanoihin. Focuspoint-esillepanot voivat olla jopa koristeltuja, lähes kuvausjärjestellyn näköisiä.
Myös sesonkituotteille (yleensä) kaupan etuosassa, keskellä myymälää seisova focuspoint on loistava paikka myymälässä. Esimerkiksi joulun tullen voidaan siihen laittaa hyviä lahjaideoita, monipuolista väritykseltään ja printeiltään jouluun sopivaa pukeutumista, sekä selkeä hintaviestintä.




Esillepanon rakentaminen




Esillepanon rakentaminen.
Esillepanon rakentamisesta tulee ihmisille mieleen aina: "No, ei luulisi hirveän vaikeaa olevan! Laittaa vaan tuotteet esille mihin ne mahtuvat ja that's it!" Voi kuinka kaukana todellisuudesta he ovatkaan... Esillepanon rakentamisessa tulee ottaa huomioon monta seikkaa.
Esillepanon täytyy olla houkutteleva, herättää mielenkiintoa ja ihastusta tuotteita kohtaan, ja vetää asiakkaat puoleensa. Oli se sitten minimalistinen ja ilmava esillepano neutraaleilla väreillä, tai kaikenkirjava ja täysnäinen, tulee esillepanon olla samaan aikaan huomiotaherättävä, sekä toimiva. Värikoodit täytyy pitää mielessä kokoajan, ja jo yksi vääränsävyinen tuote muuten tasapainoisessa esillepanossa pilaa kokonaisuuden.
Värimaailman lisäksi myös vaatekappaleiden pitää luontevasti toimia vierekkäin ja allekkain, ja sopia yhteen. Esim t-paidat, flanellipaidat sekä hatut toimivat samalla seinällä, kun taas esim hatut, kaulahuivit ja housut samalla seinällä saattavat näyttää tökeröiltä.


Lähteet: Visualistin Työkalupakki, Pinterest,www.finlex.fi/fi/laki/, sekä oma pää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti