maanantai 16. marraskuuta 2015

OPS 3


Ripustusratkaisut

Ripustustavat ovat myymäläkohtaisia, ja jokaisella myymälällä on omat standardi-ripustusmallit. Tämän lisäksi esim kampanja-alueisiin tai focuspoint-seinäripustuksiin yleensä keksitään omaperäisempiä ja monipuolisempia, eläväisempiä esillapanoratkaisuja.
Yleensä paidat ripustetaan henkareilla normaalisti, seinille koukkuihin/piikkeihin tai lattiarekkeihin. Farkut/housut ripustetaan useimmiten klipseillä, niin että ne on viikattu keskeltä puoliksi pitkittäissuunnassa niin että oikeanpuoleinen takatasku on näkyvillä. Pipot, hanskat ja huivit tulevat yleensä valmiiksi koukutettuina (pienet muoviset koukut klistereiden yhteydessä), joista ne on helppo ripustaa näkyviin kapeampiin piikkeihin esimerkiksi kassan taakse seinälle.
Joissain myymälöissä on varsinaiset visu-säännöt, ja tarkat kaavat miten mitkäkin tuotteet tulee esillepanna ja mihin. Joissain myymälöissä taas jokaisella työntekijällä on vapaat kädet esillepanoihin, ja jokainen toimii omalta osaltaan myymälän visualisteina. Tällaisissa liikkeissä näkyy toinen toisteen hienompia ja kekseliäämpiä ripustustapoja. Viime työssäoppimispaikassani esimerkiksi jotkut paidat viikattiin ja ripustettiin klipseillä valmiiksi viikattuna seinille.





Kampanja

Kampanjat ovat tärkeä osa myymälän markkinointiviestintää. Kampanjoilla voidaan tiedottaa asiakaskunnalle esimerkiksi uusista brändeistä, tuotteista tai esimerkiki sesongista ja siihen kuuluvista sesonkituotteista.
Kampanjoiden viestintä tapahtuu niin myymälän sisällä ja näyteikkunoissa, kuin sen ulkopuolellakin sosiaalisessa mediassa (myymälän facebook- ja instagram-sivuilla), sekä muissa ulkoisissa viestimissä (tv ja lehdet). Esimerkiksi uuden brändin lanseerauksessa kampanjointi on erittäin tärkeää. Kun brändi ja tuotteet ovat uusia, eivätkä asiakkaat vielä käytännössä tiedä kyseisistä tuotteista mitään, on tärkeää että ne esitellään asiakkaille monipuolisesti ja tarkasti. Hyvä kampanjointi tehostaa myyntiä ja tuo uusia asiakkaita sisälle myymälään, sekä laajentaa tällä tavoin myös liikkeen vakioasiakaskuntaa.
Useimmiten kampanjoissa tapahtuu myös niin sanottua myynnintehostusta, eli luodaan joitain alennuksia ja pakettitarjouksia liittyen kampanjaan. Tällaisia voivat olla esimerkiksi paita + housut samalla kertaa ostettuna alentaa kokonaishintaa.


Hälyhuput

Hälyhupuilla tarkoitetaan hälyporttien päälle ripustettavia mainontakylttejä. Hälyhupuilla on käytännössä kaksi tarkoitusta: koristella hälyportit tehden koko myymälän etuosasta houkuttelevamman, sekä viestittää asiakasta esimerkiksi uudesta kampanjasta, tuotevalikoimasta, tai alennusmyynneistä.
Hälyhuppujen viestintä vaihtelee myymälöittäin radikaalistikkin. Riippuen kohderyhmästä sekä myymälän imagosta, hälyportteihin pyritään luomaan senkaltaiset mainosviestinnät, että kyseinen asiakaskunta ei voi ohittaa portteja menemättä sisään.
Hälyhuppumainontaa on käytännössä kahdenlaista: uutuus/myynnintehostusmainontaa ja tuotevalikoimamainontaa. Viihde- ja elektroniikkakaupoissa yleensä hälyhuput ovat kirjailtu kauttaaltaan kuvia uusimmasta miljardibudjetin toimintaelokuvasta, eli keskitytään yhteen tai useampaan uutuus-tuotteeseen. Vaatekaupoissa taas hälyhuppumainonta keskittyy yleensä tuotevalikoiman esittelyyn, tai alennus-/kampanjamyyntien mainontaan.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti