sunnuntai 25. lokakuuta 2015

Myymälätilaskannaus & esittelyä

Carlings on norjalainen myymäläketju, jonka päävientituote on farkut. Carlings liikkeitä on kaikissa pohjoismaissa ja siitä onkin muodostunut muotipiireissä pohjoismaisen vaihtoehtomuodin synonyymi. Tämä nimenomainen vaihtoehtoleima näkyy liikkeiden visuaalisessa ilmeessä: kun H&M valaisee liikkeensä loistevaloputkilla ja valkoisilla seinillä, on Carlingsin liikkeissä usein selkeä, tumma värimaisema ja spottivalot jotka kiinnittävät katseen seinille ripustettuihin pohjoismaisten tuotemerkkien paitoihin, ja takaseinän farkkuvalikoimaan. Liikkeen sisustus (sovituskoppien villin lännen ovia lukematta) eroaa muista selkeällä, mustavalkoisella minimalismilla. Kalusteet ovat suoralinjaisia, mustia tai puisia pöytiä ja liikkeen ”sisustus” onkin luotu enemmän seinälle asetelluilla vaatteilla, kuin kalusteilla tai mainoksilla. Liikkeen ikkunoissa ei roikoteta suuria mainosliinoja, vaan mainostuksena toimivat liikkeen vaatteita kantavat mallinuket. Sisäänkäynnin yläpuolella on selkeästi mustaa taustaa vasten valkoisella liikkeen nimi. Ei mitään hienoa, ei mitään yliampuvaa.











Carlings-ketjun suosio ei kuitenkaan selity pelkällä minimalistisuudella, vaan selkeällä ajatuksella siitä, mitä se haluaa olla: itsevarmasti erilainen vaateliike nuorille. Carlingsin liikkeissä ei kuulla hissimusiikkia tai spotifyn viikon top 20-kuunnelluimpia. Liikkeissä soi Rock, Punk, Rap, Hip hop - vaihtoehtomusiikkia joka iskee kuluttajakohderyhmään, eli nuoriin. Salon liikkeen kassatiskille on jopa teipattu mainos Turun Mosh-festareista.

Työntekijöiden asemaa liikkeen yleiskuvassa on tuskin kohtuutonta kutsua tärkeäksi. Carlings on työnantaja, jolle lävistykset, tatuoinnit, ja omalaatuinen tyyli eivät ole ongelma. Liikkeessä ei ole pukukoodia, ei yhtenäisiä t-paitoja joissa on Carlingsin logo. Myymälöiden mainosmallitkaan eivät ole ihan sitä H&M:n siloiteltua posh-joukkoa, vaan koko ketjun imago pohjautuu erilaisuuteen, aitouteen, yksinkertaiseen särmikkyyteen.



Carlingsista onkin tullut muotibloggaajien ja tyylitietoisten nuorten mielissä muodostunut vaihtoehto- ja alakulttuurin vaatettaja. Tapahtuipa tämä tahallisesti tai sattumalta, on Carlings ottanut tästä kaiken hyödyn irti mainonnassaan. Se pysyy ajan tasalla nuoren väestön kanssa pitämällä yllä vahvaa some-mainontaa. SoMe-mainonta puhuttelee kuluttajaa  tutulla rennon yksinkertaisella tyylillä ja vuorovaikutteisella käytöksellä: Esimerkiksi Carlingsin Instagram-tili seurailee kuluttajien postaamia kuvia, tykkäilee, kommentoi ja jakaa niitä.

Mainonta on rehellistä, eikä ota itseään liian vakavasti.

Rehellisyyden ja aidosti erilaisuuden lisäksi Carlingsin kulmakiviin kuuluu tuotteiden korkea laatu. Tällä hetkellä uusimpia lanseerauksia onkin naisten ”Stay” ja miesten ”The Truth” mallistot joiden mainos-slogan kuuluu Carlingsille ominaiseen mutkattomaan tyyliin: ”Unpretentious high quality clothing. Scandinavian simplicity. Mix the opposites. Look fully sharp, yet relaxed.” Vielä yksi valttikortti Carlingsin hihassa on, että suurin osa Carlingsissa myytävistä merkeistä on pohjoismaisia brandeja, joilla on laadun lisäksi korkeampi todennäköisyys eettisestä valmistusprosessista.




AIDA : A= Attention = Herätä huomio = Yksinkertaisesti erilainen ulkoasu tummanpuhuvana suurten ja valaistujen liikkeiden vieressä.
 I= Interest = Herätä mielenkiinto = Ei isoja mainostauluja jotka kantavat kymmenien metrien päähän, asiakkaan täytyy tulla ikkunan luo nähdäkseen, mitä siinä on
D= Desire = Herätä ostohalu = Mallinuket tyylikkäissä asukokonaisuuksissa.
A= Action = Kehota toimimaan = Luo itsellesi mieluisa ja toimiva asukokonaisuus Carlingsin tuotteilla.


Nuorten ja alakulttuurin vaatettaja Carlings ei vain myy vaihtoehtokatukuvaa, vaan myös on sitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti