maanantai 12. tammikuuta 2015

Mestari asiakaspalvelija + työpaikan uudet sanat

Asiakaspalvelussa tulee muistaa tietyt pelisäännöt. Asiakaspalvelutehtävissä sinun kuuluu olla helposti lähestyttävä, avoin, positiivinen, sekä asiantunteva. Vaikkakin tietyissä tilanteissa asiakas on myymälätyöntekijän "armoilla", on oltava nöyrä. Vaikka sinulla on tuntemusta ja tietotaitoa enemmän, ei saa alkaa ylimieliseksi.
Toinen painavan huomioitava asia on pitkäpinnaisuus. Jotkut asiakkaat voivat olla erittäin hankalia, jopa vastenmielisiä ja inhoittavia. Joskus voi tulla eteen tilanteita, jossa tekisi mieli vain suoranaisesti haistatella asiakkaalle ja käskeä tämän painua omaan kehonsa onkaloon. Näin ei kuitenkaan ikinä saa tehdä, ja pitää muistaa viimeiseen asti olla asiallinen. Tämä on erittäin turhauttavaa välillä, mutta kannattaa muistaa, että parhaiten kitket happamia asiakasnaamoja juuri näin: kukaan, ärsyttävinkään äkäpussi ei jaksa kiukutella hangonkeksinä hymyilevälle ja aina palvelualttiina olevalle työntekijälle.

Asiakaspalvelun how to:
-Huomioi asiakas heti tämän saapuessa myymälään ystävällisellä tervehdyksellä
-Anna asiakkaan hetken verran katsella valikoimaa rauhassa (yleensä jo tässä vaiheessa asiakkaasta huomaa, tietääkö hän mitä on tullut etsimään, vai onko hän vain katselukierroksella)
-Tarjoa ystävällisesti apuasi, ja ota rennosti kysellen selvää mitä hän on tullut liikkeestä etsimään
-Näytä ja tarjoa hänelle kuvailemansa mukaisia tuotteita
-Näytä ja tarjoa myös eri merkkien vastaavanlaisia tuotteita, sekä myös saman, että eri valmistajan vaihtoehtoisia tuotteita
-Varmista, että asiakas löytää sen mitä tuli etsimäänkin
-Kassapalvelu on myös tärkeässä roolissa, kassalla tulee palvella yhtä innokkaasti ja henkilökohtaisesti kuin myymälässäkin
-Hyvästele asiakas kohteliaasti ja toivota tervetulleeksi käymään uudestaankin

Asiakaspalvelun DON'Ts
-Vältä liian kärkkäitä mielipiteitä
-Älä kiihdy, pitää pysyä asiallisena joka tilanteessa
-Älä kiroile tai puhu rumasti
-Älä kohtele asiakkaita kuin massaa, jokaista asiakasta on kohdeltava yksilönä
-Älä ole ennakkoluuloinen. Jos joku ressukka on vielä vuonna 2015 niin jälkeenjäänyt, että omistaa ennakkoluuloisia ajatuksia eri rotuja, seksuaalisuuntautumuksia tai uskontonkuntien harjoittajia kohtaan, viimeistään työpaikkasi on se paikka, jossa nämä naurettavuudet tulee heivata kokonaan pois.
-Älä käytä työaikaa henkilökohtaisen elämäsi asioiden hoitamiseen


Ja sitten listaa uudesta työpaikkasanastosta:
-fronttaus
-plaki
-ufo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti